TOPIK 8STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN Pengurusan bilik darjah merupakan proses untuk memastikan pembelajaran di dalam bilik darjah dapat berjalan dengan lancar walaupun dalam masa yang sama terdapat gangguan daripada tingkah laku murid. Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian dari proses pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk membina serta memupuk tingkah laku murid dalam bilik darjah agar proses pengajaran dapat dilaksanakan dengan lancar manakala aktiviti penyampaian ilmu bertujuan murid dapat mencapai objektif spesifik sesuatu pembelajaran.
Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan Pendidik
Seorang guru seharusnya mampu mengurus bilik darjah dan mengawal tingkah laku pelajar agar proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lancar dan berkesan tanpa gangguan Hasani Dali.
Pengurusan bilik darjah dengan bijak. Pengurus yang berwibawa sentiasa bersungguh-sungguh menjalankan tugas yang diamanahkan kreatif dan innovatif dedikasi. Murid- murid diberikan tugasan dalam mewujudkan iklim yang kondusif serta membantu dalam penyediaan bahan dan alatan tugasan- tugasan yang diberikan kepada setiap murid pada setiap awal tahun secara tidak langsung ai dapat mengembangkan budaya bertanggungjawab kerjasama serta. Pengurusan bilik darjah bagi seseorang guru sememangnya teramat penting selain mengajar dan mendidik murid.
KPS3014 Pengurusan Pembelajaran Bilik darjah Tempat yang kompleks dan sibuk serta mempunyai ciri-ciri yang khusus yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut Doyle 1986. Peranan guru adalah dengan mendapatkan petua-petua atau nasihat daripada guru yang lebih berpengalaman yang pernah mengalami masalah perlakuan murid yang hampir sama. Pengurusan bilik darjah merupakan kebolehan guru untuk mengawal murid-murid bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.
Guru yang berwibawa bijak bertindak sebagai penyelesaian masalah memperjelaskan objektif-objektif setiap perkara yang melibatkan bilik darjah termasuk pengajaran dan pembelajaran serta penilaian pentaksiran keceriaan dan pengurusan murid sebagai pelanggan utama. Menurut Meng E 1997. FAKTOR-FAKTOR MEMBENTUK PERSEKITARAN DAN PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN.
PENGURUSAN BILIK DARJAH Mengurus rutin bilik darjah Mengurus MM supaya menjalankan tugas mengikut jadual bertugas Mengurus MM supaya mematuhi segala peraturan bilik darjah Menguruskan keadaan fizikal blik darjah supaya menjadi lebih kondusif utk aktiviti PP Mengurus aktiviti kumpulan supaya dapat dilaksanakan mengikut rancangan. Lefroncis 1999 pengurusan bilik darjah merujuk kepada sesuatu konsep yang komprehensif untuk pelbagai aktiviti guru yang dirancang. Pengurusan bilik darjah berkesan mampu meningkatkan pencapaian akademik pelajar.
Iklim bilik darjah yang baik biasanya dikaitkan dengan kepatuhan dan keseronokan murid bersama guru dalam bilik darjah tersebut. Namun jika seseorang guru gagal mengawal. Kecekapan pengurusan bilik darjah seseorang guru berkait rapat dengan keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Abdullah Sani 2006.
Pengurusan Bilik Darjah Cara yang digunakan untuk mengurus aktiviti pengajaran susunan fizikal dan. Pengurusan bilik darjah juga akan semakin baik apabila sistem penyeliaan diurus dengan berkesan. PENGURUSAN BILIK DARJAH Secara amnyabila kita menyebut soal bilik darjah ramai antara kita yangmenyempitkan skop bilik darjah hanyalah sesuatu ruang yang berdinding danberatapmempunyai mejapapan hitam dan sedikit alat perabot seperti almaribuku.
Perancangan yang mantap -Pelan. Seorang guru seharusnya mampu mengurus bilik darjah dan mengawal tingkah laku pelajar agar proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lancar dan berkesan tanpa gangguan Hasani Dali Mohd Johdi 2009. Pengurusan bilik darjah adalah istilah yang digunakan oleh guru untuk menerangkan proses memastikan pelajaran di dalam kelas berjalan dengan lancar dan berkesan walaupun pada masa yang sama berlaku gangguan daripada tingkah laku murid.
Jika seseorang guru berjaya mengurus bilik darjah dengan sempurna maka proses pengajaran dan pembelajaran PdP boleh ditafsirkan sebagai berjaya. Seseorang guru itu perlu tahu cara menyusun tempat duduk pelajar dan peralatan bilik darjah mengurus pergerakan pelajar didalam kelas dan mengawal disiplin pelajar di dalam kelas supaya pengajaran dapat berjalan dengan lancar. Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian dari proses pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk membina serta memupuk tingkah laku pelajar dalam bilik darjah agar proses pengajaran dapat dilaksanakan dengan lancar manakala.
Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan. Terdapat juga asas-asas pengurusan yang boleh diaplikasikan oleh seorang guru bagi menggalakkan pelajar bertingkah laku positif dan konsisten antaranya ialah ketegasan di bilik darjah bermaksud guru perlu bijak memperjelaskn ekspektasinya kepada pelajar. Ramai yang mengatakan pengurusan bilik darjah merupakan aspek yang paling sukar.
Iklim bilik darjah yang sihat mengamalkan hubungan sesama murid hubungan guru dengan murid semangat bekerjasama tolong. Dalam menghadapi kepelbagaian sosiobudaya di bilik darjah guru seharusnya bijak mengendalikan bilik darjah. 10 tip pengurusan bilik darjah Petua mengawal murid yang nakal 4 teknik kawalan perlakuan murid 10 rahsia pengurusan disiplin murid.
150 pengurusan bilik darjah merupakan satu proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah serta galakan komunikasi dan interaksi antara murid. Guru yang memiliki gaya kepimpinan yang matang sedia menerima dan menghormati setiap murid dalam bilik darjah memperbaiki peraturan-peraturan supaya peraturan itu boleh berubah mengikut keadaan dan suasana serta menekan kepada jangkaan. Penggunaan ICT Alat bantu mengajar.
Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid guru tugasan ruang masa dan bahan pembelajaran. Sebagai contoh dengan mewujudkan satu persekitaran psiko sosial iaitu lebih dikenali sebagai iklim bilik darjah. Untuk menjadi guru yang berdedikasi dan di sukai murid guru mestilah bijak memainkan peranannya sebagai pengurus dalam bilik darjah dengan mewujudkan bilik darjah yang kondusif dengan memasukkan faktor-faktor fizikal sosial emosi dan teknikal yang telah dibincangkan demi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran sehingga ke peringkat optimum.
Pengurusan bilik darjah berkesan mampu meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Pengurusan bilik darjah adalah satu proses untuk memastikan pelajaran dalam bilik darjah dapat berjalan dengan lancar walaupun pada masa yang sama berlaku gangguan daripada ti n gkah laku murid. Tanggapan ini adalah bukannya tidak benartetapi jika ditinjau.
Menurut Albert Troutman 1986 pengurusan bilik darjah boleh didefinisikan sebagai kemahiran guru yang boleh menguruskan. Strategi berpusatkan murid Penglibatan murid. 26 Model Pengurusan Bilik Darjah Pengurusan bilik darjah ialah suatu aspek yang penting dalam melaksanakan sesuatu pengajaran.
Susunan kelas Membuka peluang murid. Bilik darjah juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seorang guru. Bilik darjah adalah sebuah bilik yang mempunyai sekumpulan pelajar yang diajar oleh seorang guru.
Oleh itu model-model pengurusan bilik darjah seperti Model Modifikasi Tingkah laku Skinner Model Disiplin Asertif Canter Model Akibat Logikal Dreikuts Model Pengurusan Kelompok Kounin dan Model Terapi Realiti Glasser boleh dijadikan sebagai panduan oleh guru-guru dalam mengurus disiplin bilik darjah dengan lebih berkesan. Peka dengan emosi dan personaliti murid Bijak mengawal emosi. Pengurusan bilik darjah dinamik ke arah pembinaan modal insan yang seiring dengan falsafah pendidikan negara iaitu pembinaan jasmani emosi rohani dan intelek.
Selain itu Pengurusan bilik darjah juga dikaitkan dengan pilihan guru untuk mewujudkan suasana kelas yang seronok atau tidak membosankan bagi murid untuk belajar. Pengurusan bilik darjah memerlukan pelbagai pengetahuan kemahiran prosedur teknik dan strategi.